מאת: איתן קלינסקי – משורר, מורה לתנ"ך
"…לִתֵּן הַבְּכוֹרָה כְּאַחַת / לְיִשְׁמָעֵאל וּלְיִצְחַק יַחְדָּיו / בַּל יָלֹקּוּ עוֹד מֶלַח פִּצְעָם / בַּל יִשְׁפְּתוּ מֵי רֹאשׁ…"
יוֹמִי כָּפוּף בְּמִדְרוֹן עָקָר
כַּפּוֹת לְלַיִל מַשִּׁיל כּוֹכָב
טוֹוֶה סוֹרְגֵי כְּלָאַי
זוֹקֵף רָאשִֵׁי סוֹהֲרַי
בַּל יַגִּיהוּ פְּנֵי אֱלֹוהֵי
בַּל יִשְׁעֶה לִבּוֹ לִתְפִילּוֹתיי.
לְאַחוֹת מַהֵר אֶת כָּל קִרְעֵי שָׁמָיו,
לִתֵּן הַבְּכוֹרָה כְּאַחַת
לְיִשְׁמָעֵאל וּלְיִצְחַק יַחְדָּיו.
בַּל יָלֹקּוּ עוֹד מֶלַח פִּצְעָם,
בַּל יִשְׁפְּתוּ מֵי רֹאשׁ
בִּקְדֵירַת עֲרִירוּתָהּ שֶׁל הָאָרֶץ
תַּחֲתָהּ גֶּחַל לוֹחֵשׁ
עַד הָתֵם בְּשָׁרֵנוּ
עַד עַצְמוֹתֵינוּ יֵחָרוּ
עַד תָּשֵׁם אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ.
חזק! עד שבניו של אברהם אבינו, ישמעאל ויצחק, לא יחברו יחדיו – ימשיכו שני הצדדים לסבול מלחמות.
אני אוהב שירה ואת שירי קלינסקי, אבל אני מודה שאת השיר הזה לא הבנתי. אפשר לקבל הסברים לכוונת המשורר?
לגידי ברוך
אני לוקח לתשומת לב את הערתך. אני מעדתי כשקורא אוהב שירה לא הבין את שירי.
בקשתי בשיר להביע כאב על כך שיומי השִּיל (נ.ש.ל) כוכב והצליח להקיף אותי בסורגי כלא. סֹוהֲרַי פועלים "בַּל יַגִּיהוּ (נ.ג.ה) פני אלוהי" – בל יקשיב לתפלותי לאחות את הקרעים בין בני יצחק ובני ישמעאל. ובסיום השיר אני מביע את החשש שארצי האהובה הארת המדממת "תָּשֵׁם".
לגידי ברוך שלום
לצערי, בשורה האחרונה בתגובתי נפלה שגיאת הקלדה. צ"ל : "ובסיום השיר אני מביע את החשש, שארצי האהובה, הארץ המדממת "תָּשֵׁם" תהיה שוממה".
בברכה
ושוב אני מודה לך על הערתך
בתודה
איתן
הערות לניקוד.
1. נכתב יִצְחַק בפתח, אך שם בן אברהם הוא : יִצְחָק- בקמץ.
2. נכתב גֶּחַל אך יש לנקד : גַּחַַל . (דימוי שגוי של גחל לפחם היה גורר כתיבת: גֶּחָל).
על פי המקובל אז, יצחק הוא הבן הממשיך את אברהם.
בראשית פרק כה יב: ואלה תלדת ישמעאל בן אברהם אשר ילדה הגר המצרית שפחת שרה לאברהם:
טכנית הוא בן אברהם אך ייחוסו הוא למצרית שהיא שפחת שרה.
אך בהמשך בראשית פרק כה יט: ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק: (לא אשר ילדה שרה)
ליצחק יש מעמד של בן אברהם, לא לישמעאל ולצאצאיו המדומינים.
עוד שיפורי לשון
3. נכתב: זוֹקֵף רָאשִֵׁי סוֹהֲרַי , בַּל יַגִּיהוּ פְּנֵי אֱלֹוהֵי
ראוי לנקד: … אֱלֹוהַי (בפתח)
4. נכתב ,אולי בהשפעת הערבית: עד התם בְּשָׁרֵנוּ.
ראוי לנקד בש' שמאלית : עד התם בְּשָׂרֵנוּ .
5. נכתב בתגובה לגידי: ארצי האהובה הארת המדממת "תָּשֵׁם" תהיה שוממה.
ראוי לכתוב: ארצי האהובה הארץ המדממת "תֵּשַׁם" תהיה שוממה.
יצחק וישמעאל הם בניו של אברהם.
כותב הד"ר ג.א:"על פי המקובל אז יצחק הוא הבן הממשיך את אברהם".
מדוע?
מפני ששרה היתה אשתו ואילו הגר בסה"כ שיפחתה של שרה.
או אז,הכיצד ילדיהן של בילהה וזילפה, שפחותיהן של לאה ורחל,זכו להיות יורשי יעקב והיו אבות לשבטים הנושאים את שמם.
מאידך שתי השפחות אינן נספרות כחלק מה"אימהות"=שרה-רבקה-לאה ורחל.
כמקובל אז והיום-דריידל יהודוני…
חבל ש"יצחק וישמעאל" לא ראה את התגובון מ 15:35 .
הודגש שם : "על פי המקובל אז, יצחק הוא הבן הממשיך את אברהם" והראיתי כיצד זה נאמר במקור.
אדגיש שאפשר לראות זאת גם מהקריאה בתורה מחר שבת ויחי.
יעקב מברך את דן: "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל" .דן יהיה כמו כל שבט אחר.
למה זה נאמר לדן ולא לאלה שהופיעו קודם: ראובן שמעון…?
כי דן הוא הראשון מבני השפחות. דן, נפתלי, גד ואשר בני בלהה וזלפה שפחות רחל ולאה, וסביר שבדומה לישמעאל בן הגר שפחת שרה לא ייחשבו לבני הגבר המוליד. לכן יעקב הדגיש שהם בניו.
תפילה נפלאה ובעלת עוצמה פואטית לשלום בין בני אברהם ובין שני העמים. רק שלום אמת, אחווה ושת"פ יבטיחו את עתידנו כאן. תודה, איתן, לך ולנפתלי, לעורך המגזין.
לארלט הנכבדה.
שמת לב לכך שאיתן בתיפלה שלו קובע שיש כאן שני עמים הלוחמים זה בזה? . "עם בני ישמעאל" שרוי במלחמה ב "עם בני יצחק" הכולל את בני יעקב ובני עשיו .
אני מזדהה עם התפילה המרגשת של הכותב . מי ייתן ובני האחים יצחק וישמעאל , בני אברהם אבינו, יחיו יחדיו בארץ הזו באחווה ובשיתוף פעולה.
גם אני בין המבקשות, שהארץ הזו תפסיק לדמם. אני מתפללת לתת את הבכורה ליצחק ולישמעאל יחדיו , לתת את הבכורה לבני יצחק ובני ישמעאל יחדיו – לכל בני אברהם, שיבנו בארץ הזו חיים של שלום אמת .
ארליך מתקן כל מיני שגיאות של אחרים.
אבל בעצמו כותב : לארלט ..שמת לב לכך שאיתן בתיפלה שלו .
כן, תיפלה במקום תפילה . וזה אצל מי שכנראה מתפלל בכל השבתות והחגים.
לשפרה שבת שלום
נכבד את התפילות של המגיב,. נכבד את תיקון שגיאת הניקוד, המחייבת קמץ במקום פתח ולא נכבד תגובה המתייחסת ל"…… צאצאיו המדומינים של ישמעאל". ובזאת אני מצרפת את ברכתי לביטויי העוצמה הפואטית בשיר של איתן , שיר המייחל לכך, שבארץ הוו בני אברהם, בני יצחק ויעקב יבנו את עתידם המשותף בחיי שלום בארץ האהובה עלינו. אני מברכת את העורך שנתן במה לשיר מרגש.
אכן…תגובת ד"ר ג.א מיום 9.1.20 שעה 17:50
היא דוגמה קלאסית ל"דריידל".
סביבון.
מסובבים איך שנוח.
שפרה פנתה בבקשה להבהיר את החלפת "תפילה" ב"תיפלה" בתגובון שלי מ 10 בינואר 2020 ב 6:30 .
אסתפק בהפניית המעוניין בהרחבת הידע לגבי מכמני הלשון העברית לחפש בגוגל את "תיפלה" ולעיין בהפניות 3,8,9.
וכן לחפש את הערך "תפל" .
הילה סבורה כנראה שהכיבוש המוסלמי הפך את הנכבשים מנוצרים צאצאי בבלים, אשורים וכו' וכו' לבני ישמעאל. ומכאן המסקנה שראוי ש"בני ישמעאל" אלה (למעלה מ 70 מליון) יבנו את עתידם כאן בארץ ישראל .
ראוי לדון בדעות באופן ענייני, בלי לקבוע מראש איזו דעה ראויה לכבד ואיזו לא.
שבוע טוב
להבנת הבכורה לפני מתן תורה
ויקיפדיה: "בספר בראשית ניכרת גם המגמה שלא לתת בלעדיות לאח הבכור וכמעט בכל מקרה מועדף דווקא האח הצעיר "
הבכורה נחשבה לרכוש הניתן למכירה.
לידת ישמעאל היתה "טרום בכורה".
אציין שלעתים בכור הוא רק מי שנולד לידה רגילה (פטר רחם) לא יוצא דופן (לידת חיתוך).
נחשוב על זוג עקרים, ששכרו פונדקאית וידיד שלהם העביר אליה מזרעו בדרך זו או אחרת (בפרט: בדרך זו).
ליבראל יכיר בבן הנולד לא כבן של הגברת והידיד אלא כבכור של הזוג אף שאין קשר ביולוגי בינו לבינם.