מאת: אריה ש' איסר – פרופ' למדעי כדור-הארץ
המדען, נין-נין-נינו של רבי נחמן מברסלב, מציע להפוך את אבני ירושלים הקדושות למרכז בין-לאומי לקדושת חיי האדם ולמורשת השלום.
ייחוס קדושה לאבניה של ירושלים גרם במשך הדורות לעיר הזאת להיות עדה לאין-ספור שפכי-דם ומעשי אכזריות. בתקופות אחרות נתנה קדושת אבני ירושלים השראה לנביאי ישראל ולהוגי הדעות של האנושות לחלום על שלום עולמי ועל צדק בין-לאומי. כיום חזרה ירושלים להיות המרכז למחלוקות פוליטיות ודתיות. עקב המחלוקות בירושלים אנו חוזרים ושומעים הרבה מלל על קדושתם של אבני העיר. קרוב לוודאי שבעתיד, כפי שהיה בעבר הקדום בתקופת הפולחנים לפסלי אבן, המילים אודות אבנים קדושות יגרמו ליתר שפיכות דמים. אירועי דמים אלו יביאו לכך שהאבנים הללו ייחשבו אף ליותר קדושות – ליותר אנשים.
במשך שנות ילדותי בירושלים ושובי למגורים בירושלים, למדתי להבחין בין הדרכים השונות שבהם נהגו הבנאים – במשך שנות ההיסטוריה הארוכה – לסתת את האבנים שבהן הם השתמשו כדי לבנות את הבתים. לכן, אפשר בנקל לראות שהרבה מאד אבנים שימשו לבניה חוזרת ולשימוש מחדש – לאחר כל כיבוש של העיר, הריסתה ובנייתה מחדש. כמו כל בני עירי, גם אני רוצה שעיר הולדתי תשרוד ולא תיפול שוב קורבן למלחמה ולהרס. לכן, אני מציע לאבניה של ירושלים עתיד חדש,עתיד שיהיה כרוך בשימוש באבני ירושלים למטרה בין-לאומית:לבנות בעיר העתיקה של ירושלים את בית המשפט העליון הבין-לאומי שידון בסכסוכים בין עמים. כל זאת, כמובן, מבלי לגעת באתרים המקודשים למאמינים של 3 הדתות המאמינות באל אחד.
אינני יכול לטעון שאני הראשון שמעלה את ההצעה הזאת. היו אלה הנביאים ישעיהו, הושע ומיכה שניבאו לפני שנים רבות שימים יבואו וירושלים תהיה מרכז למשפט ולצדק בין העמים, עתיד שיביא את אנשיהם לכתת את חרבותיהם לאתים ואת חניתותיהם למזמרות: "(א) הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם: (ב) וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם: (ג) וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם: (ד) וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה:" [ישעיה ב', א'-ד']. כמדען, אני מתייחס לנבואות כאל ראיה מוקדמת, וכאל תחושה של אנשים הרואים דברים מעבר לחוש הראיה של הכלל. האנשים הללו, שמכונים נביאים, הגיעו למסקנה שקיום האומה תלוי בקיום השלום עם אומות ועמים אחרים, וזה מובטח כאשר חוקי הצדק שולטים בעולם – ולא החרב.
כולם מבינים: לבניית הארמון של השלום שישמש מרכז של חוק ומשפט בין-לאומי – לא די באבנים. דרושה הסכמה בין העמים ש"איש באמונתו יחיה", ועל כל בן-אנוש לכבד את האמונה של האחר – אפילו אם זו אמונה בקדושה של אבנים. מכאן שאם אנשים רבים יבואו לכלל אמונה שאבני העיר העתיקה של ירושלים יכולים לשמש לבניינים שיאכסנו את המרכז הבין-לאומי לחוק, לצדק ולשלום, האמונה הזאת תוכל להפוך את האבנים הללו – לקדושות. נותרה עכשיו השאלה המעציבה: כמה דם עוד צריך להישפך על אבני ירושלים עד שמאמיני הדתות המאמינות בקדושת ירושלים יגיעו למסקנה שהעיר הזאת – ששורש שמה עתיק-היומין הוא היותה עיר של שלום – חייבת להיות אבן הפינה של צדק ושלום עלי-אדמות, ולא רק של שלום בשמים.
איזו תכנית יפה! על זה צריך לדבר עם ראשי הפלסטינים וראשי המוסלמים – כאשר בראשנו יהיה מי שמוכן לדבר…
תבורך פרופסור על יוזמתך.
אני מציע לכל חברי הממשלה והכנסת לקרוא זאת (אני זוכר ממאמר של רז שכולם בין נמעני המגזין, חוץ מיחימוביץ'…)
ולתרגם לערבית ולהפיץ למלך ירדן, לאבו-מאזן ולראשי הוואקפ.
בהאג יתפתח חוסר עבודה משווע…
התכנית עצמה מקסימה!
יענקלה
קלוץ קאשס
פרופ' איסר,כתבת שהעיר נבנתה מחדש לאחר שבנייניה נהרסו.כלומר-היו אבנים עימם יכלו לבנות-מאין יקחו אבנים לבניית המרכז לשלום בין האומות כשבתי העיר טרם נהרסו?
ומי יאכוף את פסיקותיו של ביתה המשפט העליון הזה-אלוקים?
ומדוע שיהיו סכסוכים בימים הטהורים שיגיעו?
קלוץ תשובעס
שמעת על מחצבות האבנים סביב ירושלים, חברון, נצרת ועוד ועוד צריך לספק להן עבודה?????
עד כמה שידוע לי אלוקים עסוק עכשיו בכל הנושא של הדרת נשים, נחכה שיתפנה.
סכסוכים תמיד יהיו אחרת בני/בנות אנוש/אנושה ימותו/תמותנה משיעמום.
שמשון אריה נין נין נין נינה של הודל הבת של רבי נחמן
מחבר המאמר ש. אריה איסר. התאר את עצמו בתגובון שלו כ:
שמשון אריה נין נין נין נינה של הודל הבת של רבי נחמן
אך להודל היתה אמא שהקשר של איסר אליה (והזכות לייצג אותה וכו' ) זהים.
כנ"ל לגבי בעלה של הודל שגם ממנו בא איסר. והרי לפנינו 4 אנשים שהם מקור זהה לאיסר. אם נמשיך כך נראה שיש 8192 תאורים דומים של אנשים מלפני 13 דורות שמהם נוצר איסר. סביר שחלק מהתאורים השונים נותנים את אותו אדם (נישואי בני דודים). אך סביר שהיו לפחות 1000 שונים ( ביניהם אולי דריפק'ה, ושמוציק גַּנֶּב), ראוי שיפרט את כולם.
תשובה לגדעון ארליך
מאחר ואני עסוק במחקר המנסה למצוא את ההיבטים הסביבתיים של סיפורי המקרא אני נאלץ שלא לקבל את הוראתך לבדוק אם "דריפק'ה, ושמוציק גַּנֶּב" היו בין סבותי או סבתותי. דוגמה לאחד מממצאי במחקרי הנוכחי הוא שבני ישראל יצאו ממצרים לא דרך מרכז סיני (כפי שאני טוען בספרי (עם מתניה זהר "והרעב כבד בארץ" מו"ל 'כרמל -ירושלים') אלא דרך צפון סיני על רצועת החוף שמפרידה בין סבחת ברדוויל לים התיכון. מכאן המשמעות של המשפט: "והמים להם חומה מימינם ומשמאלם" (שמות פרשת 'בשלח' פרק יד' פסוק כב' ופסוק כט').
לאיסר, יפה שאתה מציע פרשנויות לפי הריאליה.
הערות :
ציטטת את ה'עיקרון התנכי': "איש באמונתו יחיה".
איש: כל איש, גם אחד מאלה ש"יזבחו לשדים לא אלוה" (דברים לב 17), מאלה שמאמינים בפסילים ש"אזנים להם ולא ישמעון ..כמוהם יהיו ..כל אשר בוטח בהם", אנארכיסט, ניהליסט או פאשיסט.
הכל לגיטימי (כמובן אין להרשות התכנסות בלי ערוב המינים).
אך אין פסוק כזה.
בתנ"ך כתוב: "צדיק באמונו יחיה" חבקוק ב ד.
מי שהוא צדיק ,וברור שמדובר בשומר התורה , הוא בזכות זה –יחיה.
בעצמך ציטטת "בית א לוהי יעקב" ולא אמונה במשהו שונה.
ד"ר ג.א חוזר ומשבח את תורת ישראל כ"מחייה" או שומרת על המאמין,כנראה המאמין באמת,בהתכוונות, שיחיה.
כלומר,בזכות האמונה,בה-יחיה.
ומי שאינו מאמין בה,מה עימו?
תורת ישראל היא,והיא בלבד תורת חיים,כלומר…?
כלומר,על פי הגיון זה לא היו צריכים להסתובב בעולם הולכי על שתיים שאינם מאמינים בתורה זו.
אתה בחרתנו…
איזו שחצנות נרקיסיסטית מופלאה ומרתקת.
למה כל פעם שאבנר רואה משו מאהרונוב מהטכניון הוא קופיץ לו וכותב משו, בלי להוסיף ?
למה הוא מוסיף תמיד את הד"ר לארליך וכותב סתם בלי שהוא מבין את ארליך?
זה פשוט ואני הבנתי מזמן. נדמה לו כאילו יחשבו כאילו הוא כמו אקדמים וכאילו הוא ברמה איתם, אפילו שהוא , נו למה לכתוב . רואים את זה.
לפרופ' איסר,
הרעיון בהחלט מעורר השראה.
לעניות דעתי צעד חשוב בכיוון יהיה, כאשר ברי הפלוגתא שלנו מן הצד המוסלמי, יחילו על עצמם כללי ביקורת עצמית אמיצה.
כך אולי ינסו לנמק כיצד יש בהם הטוענים כי דוד ושלמה בונה המקדש, היו מוסלמים.
דבר זה הוא יותר מתמוה לאור העובדה כי בתשובתו לשאלתו של אבן ימאן, מדוע לא ראה את המקדש בעת שביקר בעיר, מחמד משיב שהיו שני בתים שאחד הוחרב ע"י בבל והשני בידי רומא.
מחמד מסביר על אירוע שהתרחש לפני זמנו, וכיוון שהוא גם נביא אללה היחיד ובו זמנית חאתם אלאנביא, אזי לא ברור כיצד
יכלו דוד ושלמה להיות מוסלמים.
גם סיפור המסע הלילי תמוה לאור העובדה שעישה טענה כי באותו לילה הוא לא עזב את מיטתו (אלאשירה אלנבואיה).
גם קשה להבין באיזה אלאקצא ביקר לאור העובדה כי הכתובת בתוך המסגד בשם זה שנבנה בהר הבית בימי עומאר,מציינת תאריך בנייה שחל כ50 שנה לאחר מותו!
כמו כן ישוע הנביא המוסלמי בן הלאום הפלסטיני, שהוריו נשאו שמות פלסטינים מובהקים כגון מרים ויוסף, וכן שליחיו יוחנן, מתתיהו ושאול וכמובן יהודה איש קריות.
וכן היחס לקדושה שיש באבני הר הבית שלעיתים הושלכו על מתפללים ברחבת הכותל.