מאת: זכריה פלווין – פסנתרן, מחנך וחוקר תרבות
אורי אבנרי פרסם כאן במגזין, בשבת 4.8, את מאמרו האחרון "אז מי אנחנו, לעזאזל?", שהוקדש למאבק נגד "חוק הלאום" ההרסני.
וכך פתח אורי אבנרי, במאמרו האחרון: "לפני שנים היה לי ויכוח ידידותי עם אריאל שרון. אמרתי לו: 'אני קודם כל ישראלי, ורק אחר-כך יהודי!'. הוא ענה בלהט: 'ואני קודם כל יהודי, ורק אחר-כך ישראלי!'. זה יכול להיראות ויכוח מופשט. אבל זה לא. זוהי השאלה המהווה את לב המשבר הקורע עכשיו את ישראל לגזרים".
ובכן, חייבים להעיר: המושגים הללו "יהודי" ו"ישראלי", הם סמלים שאין הרבה בהירות לגבי משמעותם הנפשית. בלי לרצות בכך אנו זורעים זרות ועוינות, במקום לחשוף את הצפון בלב.
למושג "יהודי" יש 2 משמעויות נפשיות שונות – בארץ ובתפוצות. בארצות אירופה, "היהודים" הם אנשים שלא קיבלו את אלוהותו של ישוע, דוחים את עיקרון הליבה שלו לא להתנגד לרוע, ועושים עסקים לרעת הנוצרים. זהו קיום מקולל המטיל אימה תמידית, ועל-כן על היהודי לשמור תמיד על מזוודותיו מוכנות, ולא לסמוך על אף אחד (כולל על היהודים האחרים). המילוט מהמצב הזה מוביל או להצטיינות מקצועית עילאית ומגוננת, או למעבר לארה"ב שבה החוקה והכסף הרב מהווים הגנה אישית. ואילו בארץ, "יהודי" מסמל חוויה שבטית, שעיקרה התקבצות סביב למנהיג כוחני וסמכותני, הליכה בתלם, ביטול עצמי ובתמורה ערובות לקיום בסיסי – "החיים עצמם", על-פי חוכמתו העילאית של ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו. המשותף בין שני מושגי ה"יהודי": תחושת עליונות על-פני כל הלא-יהודים, וההמתנה לסוף אלים בלתי-נמנע, מתוך פעילות כפייתית להחשת הסיום.
גם המושג "ישראלי" אינו נדון כחוויה נפשית פנימית. הרוב מזכירים את השפה העברית, את השטח והחוק המשותפים, את השירות בצבא, את האהבה לטבע המקומי ואת הכלכלה המשותפת. זה יפה, אך זה מותיר את הישראלים ללא מענה לגבי השאלה מהי ליבת הישראליות, וכך נגזרת עליהם נסיגה ציבורית מתמשכת וכואבת. התשובה נמצאת ברוב הדר בפסוק י"ט של ספר ויקרא, אך הרוב מצטטים ממנו רק את הפסוקים המסיימים, הידועים: "וְכִי-יָגוּר אִתְּךָ גֵּר, בְּאַרְצְכֶם–לֹא תוֹנוּ, אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ–כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם". למרבה המבוכה, המשפט הזה לבדו מטעה, שכן הוא מציג נורמה משפטית, ולא נפשית. אבל הקוראים מההתחלה רואים (הפעם אצטט ללא ניקוד): "וידבר יהוה אל משה לאמר …דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אלהם קדשים תהיו כי קדוש אני יהוה אלהיכם …איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי תשמרו אני יהוה אלהיכם …מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלהיך אני יהוה". ובכן, הקוראים מההתחלה יחושו את העיקר: בניית מרחק בין-נפשי בין בני האדם, מרחק שערכו הוא עליון שכן הוא מבטיח השראה ויצירתיות.
זוהי למעשה הכוונה במונח "דרך ארץ", זו הנפשיות הנחוצה לישראל להתקיים בביטחה לדורות. יש להזכיר: ישראל קיימת כדי לנטרל את הגזירה הנוראית ה"יהודית", שמר נתניהו ושריו שוקדים לקרבה – בכפייתיות רבה כל-כך, בכפייתיות חסרת תבונה כל-כך.
הייתי מתה לשמוע את אורי אבנרי מגיב לכתבה שלך, מר פלווין, שהגיבה לכתבה שלו…
חוק הלאום הוא אכן הרסני. אבל לא צריך להתפלסף על יהודי וישראלי – צריך לאסוף את כל הכוחות לבטל את חוק הלאום!
מאז החלה להתגבש המחשבה על אודות שיבה ב"דרך הטבע" לארץ ישראל במקום "השיבה הניסית" החל המאבק הנמשך מאז ושאנו מצויים בעיצומו בין היהודים בעלי התרבות הגלותית הדתית ובין היהודים שהבינו שעם התרבות הזו לא תוקם מחדש בארץ ישראל הריבונות והעצמאות העברית.
מדינת ישראל לא הוקמה בזכות היהדות והיהודיות אלא על אף ההתנגדות שהפעילו היהודים כנגד הציונים.
האמירה של אריק שרון שהוא קודם כל יהודי היא הוכחה לכך שהיה קודם פוליטיקאי נבון,מבחינתו,והוגה דעות פיצפון.
במקרה שהיהדות תכריע את העבריות יכיע לסופו המאמץ
המשך
המשך
לכונן מחדש את העצמאות והריבונות של ה"עם" שהיה מפוזר וחי בקהילות במאה ועשרים ארצות ותרבויות,לכדי עם ואומה.
מה שמתחולל היום הוא ביטוי טוב לכך-באלגן וסחרור שרק מתעצמים והנכתב כאן,למשל, מדגים זאת היטב.
ללא הבנת התשתית הזו של קיומנו כחברה ומדינה לא ניתן יהיה להגיע לפתרון,אם בכלל.
אולי היו צריכות לחלוף לא 100 שנים,מ-1850-1950,אלא 400-500 שנים מהתחלת המחשבה המעשית אודות החזרה לארץ ועד להקמת מדינה.
רק,אולי,שלטון זר במשך כל אותן שנים,והתקבצות והתגבשות הדרגתית של ה"עם" היה מאפשר קיום מדינה וחברה.
זאב גלילי מתיחס למאבק הזה במאמרו "המאבק בין הישראלים לבין היהודים" שפורסם כבר ביולי 2005.
http://www.zeevgalili.com/2005/07/267
לאבנר שלום ותודה לך על כתיבתך. קראתי את מאמרו של זאב גלילי שאתה נתת כאן את כתובתו. זהו מאמר בעל מסרים הפוכים לציונות, ויש בו גאוותנות אדנותית שטחית שמשדרת לכאורה סמכות, אבל זו סמכות מזויפת.
מסתבר שלא פשוט לערוך חשבון פנים-נפשי ולחפש את ההבדל בין הטוב והרע. קל יותר לדבר בפסקנות. אחת הבעיות הכרוחות בחשבון נפש הוא הצורך להביט על תבניות רגשיות מרכזיות שהתגבשו בנפש מתוך ריחוק-מה, וזה מתיש ביותר. קל יותר לצעוק ולמות בצוותא מוות מוקדם ובזבזני.
שיהיה בטוב – זכריה
אבנר 21.8.18 כתב:
"האמירה של אריק שרון שהוא קודם כל יהודי היא הוכחה לכך שהיה קודם פוליטיקאי נבון,מבחינתו,והוגה דעות פיצפון.".
אין ספק בכך שאריק שרון היה קודם פוליטיקאי נבון,מבחינתו,והוגה דעות פיצפון.".
אין ספק בכך שאריק שרון היה "קודם פוליטיקאי נבון,מבחינתו,והוגה דעות פיצפון.".
זה נובע לוגית גם מכך שבהזדמנות אחרת , כאשר הרב גורן הציע לו להתגייר (בכפר מל"ל ידוע שאמו התגיירה בלעדיו לאחר לידתו) אמר לו שרון שמספיק לו להיות ישראלי והוא לא צריך להיות גם יהודי.
ד"ר ג.א.
מעניין-זו תרומתך החשובה לדיונים כאן לאחר שהרבית להטיח בי ובכותבים אחרים שאיננו תורמים לכך.
מעניין,מכל העניינים החשובים דלית את הפרט הפיקנטי שאינו מוסיף דבר מלבד רכילות זולה.
התגייר או לא,גוי או לא,יהודי או לא ,ישראלי או לא הוא עדיף,בעיני וככל שאני מבין היכן אני חי,הוא עדיף אלפי מונים על רקדני הגבעות,הטרוריסטים המניחים פצצות האוטובוסים,המתכננים הרס מסגדים וכותבים כתובות נאצה/שורפים כנסיות,המובילים את ה"עם" אל הגיליוטינה, ושאר מעללים בשמו של מה שמו שלכם.
זכריה שלום
זאב גלילי הוא איש ימין אידאולוגי,אולי רבזיוניסט,אדוק,שגם אני איני מקבל את עמדותיו אבל כדאי לפעמים לקרוא את דבריו ודברי דומיו ולו מסיבות פשוטות-לדעת ולנסות להבין אנשים כמוהו.אחרי הכל,יש להם השפעה בציבור ועימם צריך להאבק.
במידה כזו או אחרת הוא,כשאר חבריו לדעה אכן,לדעתי,אנטי ציוני ואנטי המדינה בפועל,בדיבור ובמעשה, ומהווה תמונת ראי לאבנרי,למשל.
בעניין המאבק היהודי-ישראלי הוא הבחין בקיומו וכתב עליו וזה כשלעצמו טוב.
שנה טובה.
לארליך מה זאת אומרת שכתב שזה נובע לוגית. מהרב גורן רואים שהיה כאן איזו טעות בגלל שזה בדיוק להפך ממה שאבנרי אמר שהוא זכר.
אז מהלפך נובע הלהפך ולא כמו שאתה כותב שמהלהפך נובע לוגית אותו דבר בדיוק כמו שכתב אבנר .
הילה הנכבדת
אבנר כתב שזה שכתבו על אריק שרון כך וכך זה הוכחה למשהו. בקיצור ש A הוא הוכחה ל B.
אני כלל לא התיחסתי לאיזה קשר בין התוכן של A וההנחה שהוא אמת לתוכן של B.
עמדתי רק על כך שגם מ A וגם מ ההפך של A נובע לוגית B.
זה אומר לכל מי שיש לו ידע בלוגיקה מתמטית ש B אמת !
כי שתי הקביעות הבאות נחשבות לאמת : אמת גורר אמת ; שקר גורר אמת.
שלא נכון הוא רק : אמת גורר שקר!
( שקר גורר שקר, הוא נכון).
מוזר שזה ששולח תגובונים רצופי אי-אמת מעמיד עצמו בפוזה של תורם לדיונים.
דוגמא לתגובון רצוף אי-אמת. תגובון 23 באוגוסט 2018 ב 9:26
הוא כותב שם: " הפרט הפיקנטי …רכילות זולה."
את זה הוא כותב על איזכור מידע שנמסר כמוטו הפותח את המאמר שבו דנים !.
זאת אחרי שהוא עצמו התבסס על על ה"פרט הפיקנטי , רכילותת זולה " לשם ביסוס משהו .
הוא ממשיך ומוסר: "רקדני הגבעות,הטרוריסטים המניחים פצצות באוטובוסים" !
מעולם עד כה לא עלה בדעת איש ליחס ליהודים האלה פיצוץ אוטובוסים!
כשאבנר כותב כך זה לא: "פרט פיקנטי ,רכילות זולה, שלא תורם לדיונים".
זה אי-אמת .
ד"ר ג.א
מה אתה שח?
"מעולם עד כה לא עלה בדעת איש ליחס ליהודים האלה פיצוץ אוטובוסים!"
זה לא קרה מפני ששניה לפני שזה עמד לקרות הם נתפשו על חם ולמיטב זכרוני הם התחילו להניח את המטענים.
חצי אמת גרועה משקר ואני איני משקר.
הם גם הניחו מטענים במכוניות של כמה מראשי הציבור הערבי הגדמ"ע.
הם תכננו להרוס את אל אקצה.
נניח שנושא הדיון הוא יהדותו/ישראליותו של אריק אבל הוא עוסק בהרגשתו האישית ולא בפרמטר הטכני שהדתוחרדים מייחסים לו ערך עליון.
אריק,לטעמי,היה יהודי וישראלי עשרת מונים ממך מפני שכך הרגיש.
על "הפעולה השמית" אמר אבנרי שהיא התרגום הפוליטי של האידיאולוגיה הכנענית. והיבט זה כלל לא קיים בשיח התגובות.