מאת: אורי הופרט – עו"ד ד"ר
חוק השבות דורש גיור מיהודי שאביו אינו יהודי. אני קורא להפרדת העם מהדת, ולהפרדת המשיחיות מהתפיסה הפוליטית התבונית של ישראל
משה ניסים – השר לשעבר, בנו של רב ראשי לשעבר וליברל בחייו הפוליטיים – הציע לממשלה הצעה כלל-עולמית לגיורים בישראל, בגושפנקה אורתודוכסית ובשיתוף הרפורמים. מבחינה דתית הפתרון ראוי לכל שבח – הגיור האורתודוכסי יתבצע בתיאום עם
הרפורמים. ההצעה פוגעת בתנועה הרפורמית, ובכל-זאת – הממסד הדתי בישראל, כולל כל המפלגות הדתיות, פסלו את ההצעה. וטוב שכך. הציונות היא תנועה חילונית של העם היהודי (כך כתב הלורד בלפור בבריטניה ב-1917, בהכרזה בדבר בית לעם היהודי).
השואה הוכיחה באכזריות שכל יהודי באשר הוא – גם הרפורמי, גם מי ש"רק" אביו הוא יהודי, ואף מי שאמונתו אינה "הלכתית" – גורל כל אלה נחרץ למוות! 6 מיליון יהודים נספו, ואף שעפרם שבהיכל "יד ושם" בירושלים הוא עפרם של יהודים, לפי ההלכה קבורתם בקבר ישראל נאסרה! העפר הקדוש מונח ב"יד ושם" כאביזר תצוגה! מאידך גיסא, בבית-הכנסת האורתודוכסי המרכזי בירושלים, היכל שלמה, מוזכרים 6 מיליוני היהודים, שאת חלקם, כאמור, הרבנות איננה מזהה כיהודים.
האם הדוגלים בהגדרה ההלכתית של "מיהו יהודי", שאלו להצבעת המפלגות על פיצויים לכל 6 המיליונים של הקורבנות? כספי הפיצויים כשרים, רק עפרם של אותם יהודים אינו כשר? הכיתוב שבתורה זכה על-ידי עזרא ונחמיה למהפך: בני אבות יהודיים לא הוכרו יותר כיהודים, בניגוד לתפיסה המקראית.
הציונות, מדינת ישראל בהיווסדה – ראו בנאומו בכנסת של בן-גוריון בעת חקיקת חוק השבות המקורי – לא הזדהתה עם התפיסה הצרה של הרבנות. בבקשת בן-גוריון, הרב יהושוע השל, מגדולי התיאולוגים היהודים, הציע להרחיב את משמעותם של בני העם היהודי אל כל נידחיה, ולקרוא לעם בציון "עבריים", מעבר למחיצות של כתות דתיות.
הפילוסוף היהודי הנודע איזאק דויטשר כתב ספר תחת הכותרת: "יהודים שאינם יהודים". הספר מהווה קול זעקה להתעורר. דויטשר טען שגדולי הרוח ביהדות הוחרמו, או לא הוכרו כיהודים, בשל התפלספות מיותרת ומפלגת: משה רבינו, יתכן והוא מצרי.
הקראים הוכרזו כ"ממזרים", "ביתא ישראל" האתיופים נדרשו בגיור לחומרא, והיהודי הדגול ברוך שפינוזה הוצא מקהילת אמסטרדם.
בעיני הצורר הנאצי, גדולי המוח היהודי שהם תפארת עמנו – אלברט אינשטיין, קרל מרקס המומר, זיגמונד פרויד, תיאודור הרצל המתבולל וזאב ז'בוטינסקי האפיקורס – כולם היו בני מוות כיהודים.
מדינת ישראל קמה והוכרה על-ידי העמים בזכות השואה ובזכות היותה משכנו של העם – ולא בזכות הדת – כדי לשמש כביתם של הנרדפים. הגיעה העת לחדש את המאבק למען הכרזת מדינת ישראל כמשכנו של העם היהודי (ולפי דעת הרב יהושע השל: העם העברי, במובנו הרחב).
המפלגה הדתית מפד"ל (בסיס "הבית היהודי") זכתה ב-1970, באישור ראש הממשלה גולדה מאיר, לגיבוי חוקי הפוסל את ההשתייכות לעם למי שאינו בנה של אם יהודייה. זוהי נטייה מסוכנת שהצמיחה את המשיחיות הדתית, והיא צופה התנגשות מיותרת עם עולם האסלאם. המשיחיות, המחוברת אל התנועה המשיחית האוונגליסטית, היא בסיס כוחה של מפלגת הליכוד ושל בנימין נתניהו. היא מתגלה כתפיסה המסכנת את קיומו של העם היהודי-העברי במרחב המזרח התיכון, ופוגעת בקשריה של ישראל עם התפוצות.
בזכות "הליגה למניעת כפיה דתית" ומאבקה, בני האבות היהודים, וכל מי שהנאצים זיהו כיהודים, זכו בעליה לארץ (בסעיף 4 א' רבתי בחוק השבות מ-1970) – אך נמנעה מהם ההשתייכות לעמם! הם נדרשים להתגייר.
אני קורא להפרדת העם מן הדת, ולהפרדת המשיחיות מהתפיסה הפוליטית התבונית של ישראל.
צודק הכותב, אבל יש כיום נושאים הרבה יותר חשובים להיאבק בהם!
אורי הופרט הננכבד.
כתבת: ". הציונות היא תנועה חילונית של העם היהודי (כך כתב הלורד בלפור בבריטניה ב-1917, בהכרזה בדבר בית לעם היהודי).".
נאמר בדברי לואי להצהרה :
the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations
בעברית: ההצהרה דלהלן של אהדה לשאיפות הציוניות היהודיות,
"חילוניות" כלל לא נזכרת. (וגם אילו היתה נזכרת לא מובן מדוע זה היה מחייב מישהו.
מוזר שאתה כותב שהקראים הוכרזו כממזרים כשאתה יודע שהרבנות לא רואה קראי כממזר.
דיווח מאתמול-מצאתי בתיבת הדואר שלי חוזר ששלחו חברי הועד החקלאי והוועד המקומי במושב השכן לחברי ותושבי המושב.
הם מספרים שלפני כמה שנים משפחה חרדית שכרה בית במושב ומיד החל הבעל בפעילות ההכשה-ציטוט:"הוא ניסה לכפות את אורח החיים שלו,כולל החלפת ספרי התפילה בבית הכנסת,הקמת מחיצה בין גברים ונשים,ובכלל שינוי נהלי השימוש בבית הכנסת כשלשיא הגיע כניסה לכפות את נהלי תפילת יום כיפור".
לבסוף עזב.
בחוזר מבקשים מהמשכירים למנוע מצב בו יגיע המושב למצב של יבנאל,בית שמש או ערד.
לי אישית אין ספק שהחרד הזה נשלח
המשך
המשך
ע"י גוף של "זקני ציון(להערכתי יש כמהה גופים כאלה)במטרה ללהפוך המדינה למדינת הלכה.
ואנחנו ממנים זאת מפני שלדעתי הגוף הזה מימן לו את שכר הדירה ומשכורת.
—–
ועכשיו בא הרב החרדי שמואל גנוט ובמאמר בגלובס,מעניין,מדוע בגלובס,ואומר לנו כך:"אל תשתכנעו, אבל תבינו אותנו
אני וחברי אינם עצלנים או נצלנים, אנחנו לא משרתים בצה"ל מתוך אמונה, אידיאולוגיה ומשנת חיים סדורה".
וואו-"אמונה-אידאולוגיה ומישנת חיים סדורה".
כלומר:הם לא פרזיטים,לא עצלנים ולא נצלנים…
ממש הקלה.
רק ניתוקם מעטיני המדינה יגאל אותנו.
לפרי,
גם גולדה מאיר בהתקפלותה מול הסיעות הדתיות בעניין "מיהו יהודי", עשתה זאת מתוך שכנוע שיש דברים חשובים יותר.
תפיסה זאת הצמיחה את אובדן השלטון של מפא"י, לתפישת עולם המנתקת את יהדות העולם מישראל ולבסוף למשיחיות שצמחה והשתלטה, כי יש כביכול "נושאים חשובים יותר".
אם כי ראשי הציונות, הרצל, בן גוריון וז'בוטינסקי הביאו להקמת המדינה של הלאום הנרדף, הדור הנוכחי איננו מבין שמשמעות ציונות היא מדינת לאום חילונית כי אם לאו, מדינת דת תחריב את המדינה.
לגדעון ארליך,
הקראים הם אלה אשר לא קבלו את ההלכה (התלמודית). יהדותם הוכרה מאחר והם "ממזרים" בעיני היהדות ה"רבנית".
מי שאינו יהודי נבצר ממנו להחשב כ"ממזר", הוא סתם "גוי". ברמלה מתקיים בי"ד קראי ( בעצימת עינו של משרד הדתות)
עבור יהודים קראים (ע"פ האב). בהמשך ממומלץ להתעדכן אצל רבנים.
לאורי הופרט הנכבד
1. מסרת שבהצהרת בלפור הוכרז שהציונות היא נועה חילונית של היהודים.
הערתי לך שזה בכלל לא כתוב שם , והיה מהראוי שתחזור בך מההטעיה הזו.
2. מסרת שהקראים הוכרזו כממזרים
הערתי לך שקראים יכולים להתתחן ברבנות . והיה מהראוי שתחזור בך מההטעיה הזו.
אתה במקום זה מספר על בית דין של קראים , שרלונטי לענייננו כמו קבוצת כדורגל שלהם.
וכאילו הכירו בהם כיהודים בגלל שהם ממזרים…
לגדעון שנית:
מאחר והקראים הוכרו כיהודים בעקבות עתירה לבג"צ (ועדה שהוקמה בעקבותיה), הקראים כיהודים יוכלו לבנות לבי"ד
רבני במגבלות החלות עליהם כ-"ממזרים", כמו המגבלות על "כהנים" וכו'.
מכאן חיוניות קיום בתי דין דתיים קראיים שאינם מעוגנים בחוק והפועלים תוך עצימת עיני משרד הדתות.
אשמח אם ליידע את הכותרים בעקבות פניותייך למוסדות הקראים ולרב ע"פ בחירתך.
לאורי הופרט.
1. למען הדיון ההגון ראוי שתודיע ששגית כשכתבת כאילו הצהרת בלפור אומר שהציונות היא חילונית.
2. למען הדיון ההגון ראוי שתודיע ששגית כשכתבת שהקראים הוכרו כיהודים בעקבות עתירה לבג"צ.
זה אבסורד מוחלט. הם תמיד נחשבו ליהודים.
3. ראוי גם שתודיע ששגית כשכתבת כאילו הרבנים מחוייבים לאיזו הכרזה שקראי הוא ממזר. בני זוג שרק אחד מהם קראי יכולים להתחתן ברבנות.
חזרת משימוש בביטוי לא מתאים , חזור ממידע שגוי.
היות ואינני מקיים את המצוות רשאי אני להעלות 2 שאלות:
1]היום שסכנת האנטישמיות הגזענית פחותה בהרבה מאשר מלחמה גרעינית או אף מלחמה קובנציונלית אבל במאסות גדולות בהרבה ממה שהכרנו עד כה, האם יש סיבה לקיים כאן מדינה ריבונית שכל הזמן צריכה להיאבק על קיומה ולהקריב הרבה חיים לשם כך?
2]האם לאום מחוייב לאיזה סט של ערכים מוסריים?
לגדעון בשלישית וסופית:
1. הציונות המדינית היא תנועה לאומית, אשר התנגשה היהדות הדתית האורתודוקסית (הרצל מתבולל, ז'בוטינסקי האפיקורס וכו'). במהלך ההיסטוריה חל מהפך ועל כך ניתן להתווכח.
2. הקראים בעיניהם בספרות שיצאה בפולין (שורשיהם בקרקוב) אינם יהודים וגם היטלר לא השמיד אותם ואף גייסם ליחידותיו.
היריבות עם יהדות "רבנית" היא מן המפורסמות!בעקבות עלייתם ארצה הקראים ה"מצריים" (ד"ר משה מרזוק עולה הגרדום)
ובעקבות לקוחי משה מרזוק מאשדוד, סוגיית הקראים הגיעה לדיון בבג"צ ובהסכמתי ובהסכמת הפרקליטות המשך
(משרד הדתות) הוקמה ועשה ממלכתית, אשר הכירה בקראים כיהודים אולם בתי דין שלהם לא הוכרו בישראל, כנראה בשל חשש פוליטי לתקדים להכרת זרמים אחרים ביהדות.
אני חוזר על הצעתי, כי תשקול הל]גש עם ראשי העדה הקראית ועם הממונה על עדות במשרד הפנים ועם רב יודע דבר או עם אנשי משרד הדתות בנוגע להאם ומדוע הם מתירים לבית דין קראי להשתמש בטפסים ממלכתיים למרות היותם של בתי דין קראים אינם מעוגנים בחוק.
בכך סיימתי את תגובותיי לגדעון ותודה על גילוי העניין בשני הנושאים. נכון, שני הנושאים ראויים מאוד לדיון אקדמי פומבי.
עזריאל נתיב-אתה שואל ברצינות?
1.גם אתה חלית במחלה היהודונית כאילו הקשר של יהודים לארצם קשור,בהכרח, ואך ורק להלכה היהודית הגלותית ולא לתנ"ך?
מה הקשר בין הררי הדינים של כשרות ושאר חיטוטים בחיי יהודים עד כדי שליטה במספר הנשימות שמותר להם לנשום בדקה וללאום,ריבונות ועצמאות מדינית?
מה הקשר בין עוצמות האנטישמיות והצורך הראשוני של הולך על שתיים לחיות בחברה המעניקה לו חרות?
אז מה אם האנטישמיות היום פחות מאיימת?יש לך ביטוח מה יהיה מחר?
2.מוסר?מה יותר מוסרי מהגנה על קיום המדינה השומרת על אזרחיה?
המשך
המשך
בודאי שלאום מחויב בסט ערכים,השאלה היא אילו מהם?
ערכים ששמירה קפדנית עליהם פירושה התאבדות אינם ערכים ראויים,כשלעצמם ובוודאי לא בהקשר של שמירת חיים.
האם ערך חיי הפרט גובר על ערך חיי החברה,כחברה,כמדינה?
כיצד מבטיחים את האיזון ביניהם ולא גושים/מידרדרים למשטר פאשיסטי/נאצי/קומוניסטי/רודני רצחני?
היכן עובר הגבול?
3.אכן,המדינה נשלטת ע"י אנשים המובילים אותה,גם אם אולי ללא כוונת מכוון,בכיוון הפיכתה,בהדרגה,למדינה לא ראויה.
אבל,אין זה נכון לשפוך את המים עם התינוק.