שָלוֹם כִּיתָּה אָלֶף

מאת: איתן קלינסקי – משורר, מורה לתנ"ך

כתבתי את השיר בהיותי חייל במלחמת לבנון הראשונה, שותף להתבהמות של פלוגה צה"לית בעת מלחמת כיבוש, ללא אומץ לסרב לשרות הצבאי.

 

 

 

 

 

בֹּוקֶר מַחֲוִויר בְּחַשְׁרַת מַיִם עֲבֵי שְׁחָקִים

אוֹסֵף בְּחֵיקוֹ נְגוֹהוֹת כְּרוּתוֹת מִשֶּׁמֶשׁ סוֹעֲרָה

פּוֹרֵס שְׁעוֹת לַיְלָה נִמְלָטוֹת מֵהֶמְיַת יְגוֹנָן

בְּפוֹגְשׁוֹ אוֹתִי יָשֵׁן בְּשַׁק שֵׁינָה

בְּכִיתָּה אָלֶף שֶׁל בֵּית-הַסֵּפֶר הַשִּׁיעִי בְּבָזוּרִיָּה.

 

 

בֹּוקֶר דָּמוּעַ צִיפָּה לִפְגּוֹשׁ הֶמְיַת יְלָדִים

סְדוּרִים עַל סַפְסָלִים דְּהוּיִים

רְכוּנִים עַל מַחְבָּרוֹת וּסְפָרִים –

מָצָא אֶת רוֹבִי מֵעַל לְמַרְאשׁוֹתַיי

שָׁעוּן עַל הַלּוּחַ הַיָּרוֹק

נוֹעֵץ אֶת לוֹעוֹ בַּבְּרָכָה הַתָּמָה שֶׁשָּׁרְדָה –

"בֹּקֶר טוֹב כִּיתָּה אָלֶף".

 

 

בַּחוּץ – מֵעֵבֶר לַגָּדֵר דְּכִי פַּחֲדֵי יְלָדִים

אֲסוּפִים בְּכַבְלֵי שְׁתִיקָה

צוֹפִים בְּלוֹעֵי רוֹבִים

הַנִּשְׁקָפִים מֵחַלּוֹן כִּיתָּה אָלֶף

יוֹם אַחַר יוֹם

שָׁבוּעַ אַחַר שָׁבוּעַ

כַּךְ שִׁשִּׁים יְמֵי מִילוּאִים מְקֻלָּלִים

בְּמִלְחָמָה שֶׁבָּרָא הַשָּׁטָן.

 

 

הַיּוֹם –

אַחֲרי שֶׁחִילַּלְתִּי מִקְדָּשָׁם 

שֶׁל יַלְדֵי כִּיתָּה אָלֶף

בְּבֵית-הַסֵּפֶר הַשִּׁיעִי בְּבָזוּרִיָּה

חוֹזֵר אֵלַי בֹּוקֶר זוֹרֵחַ עַל הָהָר

נוֹשֵׁא בִּטְלָלָיו צְחוֹר יוֹנִים

מְשַׁחֲרִים אֶל קֶרֶן חַמָּה –

שֶׁלְפֶתַע נָסוּ מִסִירְחוֹן מַחֲרָאוֹת

שֶׁל חַיָּילֵי פְּלוּגָה אָלֶף

שֶׁטֶּרֶם שִׁיבָתָם הַבַּיְתָה

חִירְבְּנוּ בְּכָל פִּינָּה בְּכִיתָּה אָלֶף

בְּבֵית-הַסֵּפֶר הַשִּׁיעִי בְּבָזוּרִיָּה. 

 

 

 

 

 

 

21 תגובות עד עתה

  1. צדוק התקוה
    #1

    אם הינו חיים בשוויץ הייתי מבין אותך מדי פעם עולה בי המחשבה מה היה קורה לו הערבים היו מנצחים אותנו ב67 ….. אולי שגם לך תעלה המחשבה

  2. אבנר
    #2

    צדוק-1
    אתה צודק במחשבה אבל היא השלב הראשון.
    בעקבותיה חייבות לבוא החלטות ומעשים.
    מה המסקנות שלך מהמחשבה הזו שלך?
    מהן המסקנות לעשייה בשטח?מה נכון לעשות כדי שאפשרות זו לא תוכל להתממש.
    למיטב הבנתי אתה ודומיך בקבוצות הימניות תקועים שם ולא מתקדמים.חוזרים כמו תקליט שחוק על המנטרות המצדיקות את מה שאתם חושבים על הערבים ועם זה סיימתם את תפקידכם/תרומתכם.
    כשאחרים מציעים דרכים ואמצעים בנטרה לצאת מהתקיעות אתם מעוררים שערוריות,מפגינים,מגדירים את המציעים כבוגדים ובסוף רוצחים.
    זה ה"סיפור" שלכם מז'בו וצפונה.
    אפס.

  3. אסתר
    #3

    לצדוק שלום

    צדוק, אתה מוכן לקבל כמובן מאליו התבהמות של פלוגה צה"לית בבית הספר בכפר בזוריה במלחמת לבנון בשנת 1982, כי מי יודע מה היה קורה לנו אם בשנת 1967 היינו מובסים.

    מה שנותר לי, שנישאר חלוקים בדעותינו. השיר רק מתאר את ההשחתה וההתבהמות של צבא כובש. כל יתר ההסברים שלך אינם מן העניין.

  4. אבנר
    #4

    מה הבריטים חושבים על המוסלמים?

    http://rotter.net/forum/scoops1/409461.shtml?utm_source=finance.sponser.co.il&utm_medium=ticker

  5. נעמיט
    #5

    אבנר, זה באמת בלתי נתפס – כאילו בגלל ההתבהמות נצח צה"ל ב-67.
    כאילו ההתבהמות היא תנאי לכל נצחון בעתיד.
    זה בעצם מה שצדוק התקווה אומר, גם אם יתקשה להודות בכך.

    האם יתכן שההתבהמות דווקא מקרבת הפסדים ולא נצחונות?

    התשובה ה"ממש הגיונית" – "מה היה קורה לו אם הערבים היו מנצחים…"

    מה הקשר?
    בירה נשר?

  6. אבנר
    #6

    נעמיט ואסתר-לעניות דעתי פיספסתן את הנקודה-צדוק מצדיק/מתרץ את המעשים הקשים שתאר קלינסקי במה שיכול היה להיות אם…הערבים היו מנצחים וזה גם יכול להיות נכון ל-48 ו-73.
    המחשבה שעולה מידי פעם בראשו על "מה היה יכול להיות…"מספקת לו חיסון נפשי(?) מפני התיחסות למעשים נוראים של אחיו.
    גם אני,כיליד הארץ בימי הבריטים,יודע,לא חושב מה היה גורלי וגורל משפחתי וגורל כל היהודים שחיו כאן אז.
    ההבדל הוא במסקנות הנגזרות מהמחשבה/הידיעה הזו.
    צדוק מסתפק בהצדקת מעשים אלו ואינו סבור,כנראה,שהמצב מחייב פעולה-"שקט הוא רפש".

  7. אסתר
    #7

    לצדוק ולאבנר שלום

    כדי לא להיות מובסים בשנת 1967, אנחנו היינו צריכים ליזום כיבוש שטח בלבנון?! לאבד שם נעורים ישראלים יקרים ולסגת משם לאחר שהבנו שאין תוחלת לכיבוש שטחים בלבנון, ועל הדרך מתבהמת לה פלוגה של צבא הגנה לישראל בבית הספר השיעי בכפר בזוריה .

  8. דב אהרונוב
    #8

    אסתר 7
    אני מוכן להמר שאת לא סבלת מקטיושות בלבנון.אין אדם שסבל מקטיושות משך שנים כה רבות שיאמר שמלחמות בלבנון היו מיותרות.
    קל לשבת בתל אביב ולומר זאת.
    כמשפחה חיפאית ארחנו "פליטים" מנהריה.
    כיום נסאראללה מדקלם כל מיני דברים אבל מחופר בבונקר ולא יוצא.ההרתעה שלנו בצפון יעילה מאי פעם.התיירות בצפון פורחת.הדיבורים על מלחמות מיותרות הרסניים.
    גם מלחמת "צוק איתן" היתה נס משמיים!מידת הקירבה של המנהרות לפתחי הקיבוצים היתה הפתעה גמורה.
    מזלנו שנחשפו!אחרת מאות קיבוצניקים היו היום חלילה נלקחים בשבי או גרוע מזה.

  9. נעמיט
    #9

    אהרונוב, אומר בזהירות שנדמה לי שאתה צריך לסדר קצת את דפי ההסטוריה שבידיך.
    מלחמת לבנון הראשונה החלה אחרי 11 חודשים שקטים בגבול לבנון.
    היא החלה בעקבות נסיון התנקשות בשגריר ארגוב בלונדון, ע"י תא קטן שהתנגד לעראפאת. 11 חודש לפני כן חתם עראפאת הסכם עם בגין על הפסקת אש, בתיווך השליח האמריקאי פיליפ חביב (24.7.1981).
    השאר ר' הספר "מלחמת שולל" מאת זאב שרף ואהוד יערי.

    העסקה של סילוק אש"פ מלבנון וחיזוק השיעים שם במקביל למהפכה השיעית באיראן – לא בדיוק ראיה לטווח רחוק…
    תשאל את פרופ' אמנון סלע על שנת 1982.

  10. דב אהרונוב
    #10

    נעמיט 9

    זכרון יכול להטעות.בהחלט.אני מקבל את כל מה שאת אומרת.בודאי שלא ניסיתי לבדוק את הפרטים ההסטוריים וייתכן מאוד שפספסתי.
    אבל בדבר אחד אין לי צל של ספק.
    מדיניות הויתורים כלפי שכנינו מתפרשת לרוב כחולשה.
    בודאי שאני לא טועה כשאני זוכר את הקטיושות במספר אדיר שנפלו על קרית שמונה.בודאי שאני צודק באומרי שאם החיזבאללה יורה היום טיל קטיושה אחד כל מדינת לבנון נבהלת ומתנצלת בפנינו.
    בודאי שאני לא טועה כשאני נזכר בכמויות נשק עצומות שנתפסו על ידי צה"ל ונוטרלו.בודאי שאני צודק כשאני אומר שההרתעה קיימת.
    המשך

  11. דב אהרונוב
    #11

    לדוגמא:

    אני לא מסוגל להזדהות עם גישתו של פרופ לייבוביץ המקצינה את עיקרון הצדק עד מקום לא רציונלי בעיני.גישתו הכה קיצונית שיש לה ממשיכים ומעריצים גורמת לו לראות במלחמת האזרחים האמריקנית את שיא גדולתה.כי זו היתה מלחמה על עיקרון.הוא סובר שאם ישראל מזייפת וכובשת על אנשי האידאלים ללא פשרות לצאת למלחמת אזרחים על העיקרון הזה.("טנקים על עופרה" למשל)
    אני מעריץ את גאוניותו של האיש ואת אישיותו.

    אני רואה גם את עצמי כאדם מוסרי,ישר ונלחם על עקרונות אך מוכן להתפשר כאשר המלחמה על עקרונות פוגשת סכנה לקיום.

  12. דב אהרונוב
    #12

    המשך
    1)לגבי מה שאמרתי על גישתו ואמירותיו של לייבוביץ-מהיכן נשאב המידע הזה?-אנא צפו ביו טיוב ותמצאו בנקל את לייבוביץ אומר את הדברים בקולו הרועם.
    2)כשאני אומר "מוכן להתפשר על עיקרון כאשר הוא מתנגש חזיתית עם סכנה קיומית" לא נתתי דוגמאות.
    דוגמא בולטת בעיני:
    עקרון הצדק האבסולטי אומר שמי שברח או הוגלה בזמן מלחמת השחרור לארץ אחרת-מותר לו לחזור לבית שלו.
    יצר הקיום של העם אומר ההיפך.
    מדובר כאן על מוסר נטו ושלא יבלבלו את מוחי עם החלטות או"ם.זה ממש לא רלוונטי!
    זבוטינסקי המוטרד:הבחין בין צדק לאומי וצדק פרטי

  13. נעמיט
    #13

    אהרונוב, על מה בדיוק וויתרנו?
    על סיני בהסכם השלום? זה התפרש כחולשה של ישראל?
    סאדאת השאיר את כאב הראש של עזה לישראל ובגין התגאה בלי סוף על כך שמצרים וויתרה על עזה.
    אין לינקג' התגאה בגין.
    האמת שהיה לינקג' ועוד איך.

    האם יתכן שזו היתה טעות? – שהיה צריך להתעקש על חיבור עזה לסיני כחלק מהסכם השלום?

    שאלה לא פשוטה.
    אבל מישהו זוכר בכלל את כל הקטע הזה?

    אז איך אפשר לדבר על "וויתרנו"?
    על מה ויתרנו, על לבנון שמעולם לא היו לנו תביעות שם רק הרוגים?

    אני יכולה להגיד על מה ויתרנו, אבל
    לא בא לי עכשיו להאריך.

  14. דב אהרונוב
    #14

    לנעמיט 13

    אני לא מנסה כלל לומר שאין כלל צדק בגישתך.לאיש מאתנו אין נוסחה בדוקה מה הגישה האופטימלית בה אמורה לנקוט מדינת ישראל.הנושא הוא מקיף ורחב והגישות השונות גם נובעות מאכסיומות שונות.
    בחלק מהדברים אנחנו מסכימים ובחלק לא.יתרה מכך:חלק מהמנהיגים שינו דעתם עם השנים ולמעשה יש תזוזה בדיעות לשני הכיוונים.דוגמאות?
    יש הרבה:את ציינת בעצמך את גדעון לוי.שמעון פרס הוא אפילו דוגמא בולטת יותר.בגין שחתם על הסכם שלום עם מצריים הוא לא בגין של אלטלנה או של הסכם השילומים.ועוד המוני דוגמאות.
    המשך

  15. דב אהרונוב
    #15

    המשך

    ולעצם העניין אומר רק כמה דברים שבהם אני מסכים איתך:

    1)לישראל אין כמעט אסטרטגיה כוללת.
    למנהיגים של היום אין חשיבה משכנעת לטווח ארוך.יש מדיניות של "שליפות" מהמותן.
    2)הסיסמא "ירושליים תישאר מאוחדת לנצח נצחים" היא סיסמא ריקה מתוכן.
    וזאת מכמה סיבות ובראשן:אין הגדרה מוסכמת "ירושליים" מהי?ומי מחליט על כך."ירושליים תישאר מאוחדת"גם היא אמירה ריקה מתוכן כי היא מחולקת כיום ולא מאוחדת כלל.
    3)התעלמות מהסכנות של המשיחיסטים ההזויים מסוכנת ביותר.
    4)הוצאות לתקציב הבטחון:בטחון הוא משהו רחב מאוד.לא רק נשק.

  16. דב אהרונוב
    #16

    ועוד לנעמיט 13
    לגבי הגדרת "וויתורים".
    את מקשרת את המילה אך ורק לעניין שטחים.
    כנראה לא הבהרתי דיו:
    אמרת שארגון הרצח שהביא להפרת ההסכם של בגין וגרם לפרוץ מלחמת לבנון הראשונה היה קיקיוני ולא חשוב.אז?
    על ישראל היה לוותר על תגובה?מה היתה אמורה לעשות בעצם?
    להתעלם?
    ואם היתה מתעלמת האם ההסכם שחתם בגין היה מתקיים לעד?
    שנינו יודעים שלא כך.
    לא אאריך.רק רציתי להבהיר את הנושא:"וויתורים" או לא?קשור להרבה דברים פרט לויתור על שטחים.
    מתי אתה מוכן להבליג.מתי מופעל העיקרון של תגובה מידתית ומהירה על כל הפרת הסכם.

  17. נעמיט
    #17

    לאהרונוב 16, מסכימה איתך.

    השאלה היא "מה היתה ישראל אמורה לעשות בעצם?" – חוזרת למה שהגדרת בתגובה 15 – תגובות למצבים כאלה ואחרים צריכות להיגזר מאסטרטגיה כוללת.
    לממשלה הנוכחית יש "אין אסטרטגיה" שהיא נון-סטארטר – להחזיק את המצב הקיים עד שיהיה בלתי הפיך. אבל המצב הקיים רע.
    זו איננה אסטרטגיה. לכן גם התגובות למיניהן נראות בהתאם
    ולכן גם אי אפשר לבנות מהן כושר הרתעה.

  18. צדוק התקוה
    #18

    דב 16 יש אנשים החושבים שהיהודים אשמים בכול צרות העולם ואת הפתרון צרכים להביא היהודים את זה אתה רואה בתגובות של המגבים זה הלך הרוח כשאני תמיד מזכיר שהערבים הביאו על עצמם את אסון " הכיבוש" ב48/67 אז אומרים נו ויש יהודים שסובלים מהלקאה עצמית לטנגו צריך שניים הערבים הביאו על עצמם את הצרות והשמאל מאשים עצמו בבית הספר השעי עשו את צרכים החיילים אבל אני זוכר את הטבח שעשו המחבלים בבית הספר במעלות ב74 שם נרצחו תלמידי בית ספר שהיו בטיול ערפת לא הקיים ועדת חקירה לטבח בסברה ובשאתליה ערבים רצחו ערבים מיד

  19. צדוק התקוה
    #19

    המשך דרשו וקמה ועדת חקירה לערבים מותר לרצוח יהודים ליהודים אסור להתגונן וכאשר היהודים מתגוננים מיד צועקים ישראל מחפשת מלחמות ישראל אשמה עכשיו בעזה בעיות חשמל תרופות מי אשם היהודים כך זה עובד …….למה כי ישראל עושה " הסגר" על עזה . ישראל לא עושה הסגר על מים חשמל ואוכל אבל זה לא חשוב העקר היהודים אשמים

  20. אסתר
    #20

    חבל שהמתדיינים ברחו מהדיון מה קורה ליחידה צבאית של צבא כובש בכפר בזוריה בלבנון . ובמקרה המדובר היינו עדים לגילויי התבהמות .

  21. גדעון ארליך
    #21

    לאסתר 20
    את דורשת דיון פרקטי כי: " היינו עדים להתבהמות".
    קראת שירה נשגבה ואידאית ככרוניקה.
    נא עייני בשיר.
    השורה הפותחת:
    "בוקר מחוויר בחשרת מים עבי שחקים" דהיינו : שמיים מעוננים לחלוטין, גשם חזק, חושך מוחלט!
    ובסיום בניגוד מקסים:
    "בוקר זורח על ההר נושא בטלליו צחור יונים"!
    טל יורד רק כשהשמים בהירים!
    נגודיות לשונית:"חשרת מים עבי שחקים" מול "חירבנו".
    וכן: "חיילי פלוגה א' חירבנו בכל פינה בכיתה א' ".
    וחיילי פלוגה ב' בכתה ב' וכו'? בכל פינה חירבנה מחלקה, זה על גב זה!
    אינך רואה שהכל אליגוריה למשהו?

הוספת תגובה

הקוראים מתבקשים להגיב בסגנון ראוי. תגובות עם דברי בלע לא יפורסמו.
מספר התווים בתגובה מוגבל ל - 500.






XHTML: ניתן להשתמש בתגים אלו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>